제 5장 인코텀즈 (Incoterms 2010) - Ⅰ
물품의 판매가격을 결정할 때 사용하는 정형화된 국제 표기. 거래 조건에 따라 다양한 형태의 가격이 형성될 수 있는데 국제적으로 가장 널리 관습적으로 사용되는 11가지의 형태가 있다.
매도인의 의무와 비용, 위험의 분기점을 매도인의 입장에서 이해 해야 한다. 또 어떠한 조건이 해상운송조건과 복합운송조건에 해당하는지 파악해야 함.
운송방식에 상관없이 사용할 수 있는 조건 – EXW, FGA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP
(1)공장인도조건(Ex Work; EXW: Loco, On Spot terms) - Minimum obligation for the seller
"Ex Works" means that the seller delivers when it places the goods at the disposal of the buyer at the seller's premises or at another named place. The seller does not need to load the goods on any collecting vehicle, nor does it need to clear the goods for export, where such clearance is applicable.
- 매도인에게 가장 작은 부담을 주는 조건, 매수인에게는 가장 부담이 큰 조건
- 국내 거래에 적합 - 무역거래에 익숙하지 않은 수출업자에 편리한 조건
- 매수인이 수출절차를 이행할 수 없는 경우 FCA가 적당
1) 통관절차: 매수인 2) 비용부담: 매수인 3)기타의무: 물품을 공급하고 계약 물품과 동일품임을 증명할 수 있는 상업송장과 포장명세서 제공
Ex) Unit Price: USD100/pc EXW Samsung's warehouse #5, Suwon, Korea
(매도인이 한국 수원의 삼섬 보세창고 5번에서 매수인에게 물품을 인도하는 조건, 대당 100)
(2)운송인인도조건(Free Carrier, FCA) (EXW + 인도장소까지의 운송비용 + 수출통관비)
"Free Carrier" means that the seller delivers the goods to the carrier or another person nominated by the buyer at the seller's premises or another named place.
- 매도인이 물품을 수출통관하고, 지정된 장소에서 매수인에 의해 지정된 운송인 또는 그밖의 당사자에게 인도 할 때 매도인의 위험과 비용의 분기점은 종료
1)수출통관절차: 매도인 수입통관절차: 매수인 )
Ex) Unit Price: USD100/pc FCA Incheon Airport, Korea (인천공항의 매수인이 지정한 운송인에게 물품을 인도하는 비용까지를 조건으로 100달러. 매수인에게 인도한 이후의 위험과 비용은 매수인 부담.
(3)운송비지급인도조건(Carriage paid to, CPT)
"Carriage paid to" means that the seller delivers the goods to the carrier or another person nominated by seller at an agreed place and that the seller must contract for and pay the costs of carriage necessary to bring the goods to the nominated place of destination. When CPT, CIP, CFR or CIF are used, the seller fulfils its obligation to deliver when it hands the goods over to the carrier and not when the goods reach the place of destination.
매도인이 합의된 장소에서 물품을 자신이 지정한 운송인이나 제3자에게 인도하고 매도인이 물품을 지정목적지까지 운송하는데 필요한 계약을 체결하고 그 운송비용을 부담해야 하는 것을 의미
- FCA + 지정목적지까지의 운송비 부담, 내륙의 합의된 지점. – 수출지에서 매도인이 지정한 운송인에게 물품을 인도할 때 위험의 분기점 종료, but 목적지까지의 운송 비용 부담.
1)수출통관 : 매도인 수입통관: 매수인. Ex) Unit Price: USD100 / pc CPT New York Airport, USA
(4)운송비: 보험료지금 인도조건(Carriage and insurance paid to, CIP) CPT + 보험계약체결
The buyer should note that under CIP the seller is required to obtain insurance only on minimum cover. Should the buyer wish to have more insurance protection, it will need either to agree as much expressly with the seller or to make its own extra insurance arrangements.
Ex) Unit Price: USD 100/ pc CIP New York Airport, USA(매도인이 뉴욕공항까지 운송비와 보험료를 부담)
(5)도착터미널인도조건(Delivered at Terminal, DAT)
"Delivered at Terminal" means that the seller delivers when the goods, once unloaded from the arriving means of transport, are placed at the disposal of the buyer at a named terminal at the named port or place of destination. "Terminal" includes any place, whether covered or not, such as a quay, warehouse, container yard, rail or air cargo terminal.
- 수입지의 터미널에 물품을 양하한 후 매수인의 임의처분상태로 둘 때 매도인의 위험과 비용의 의무가 종료
- 유일하게 매도인이 물품을 양하 해야 할 의무가 있는 조건
1)수출통관: 매도인 수입통관: 매수인
Ex) Unit Price: USD100 / pc DAT Hutchison Busan Terminal, Busan Port, Korea
(6)도착장소도조건(Delivered at Place, DAP) 목적인인도조건
"Delivered at Place" means that the seller delivers when the goods are placed at the disposal of the buyer on the arriving means of transport ready for unloading at the named place of destination.
도착장소인도란 물품이 지정목적지에서 도착운송수단에 실린 채 양하준비된 상태로 매수인의 처분하에 놓이는 때에 매도인이 인도한 것.
DAT + 지정목적지에서 물품을 운송수단에서 양하하지 않은 상태로 매수인의 임의처분에 둘 때 매도인의 위험과 비용 부담 종료 Ex) Unit Price: USD 100/ pc DAP Shanghai Port pier3, Shanghai, Chaina
1)수출통관: 매도인 수입통관: 매수인
(7)관세지급인도조건 (Delivered duty paid, DDP)
"Delivered duty paid" means that the seller delivers the goods when the goods are placed at the disposal of the buyer, cleared for import on the arriving means of transport ready for unloading at the named place of destination.
- 수출, 수입 통관 : 매도인
- DAP + 수입관세 및 어떠한 부가가치세나 기타 세금지급
- 지정목적지에서 물품을 운송수단에서 양하하지 않은 상태로 매수인의 임의처분에 둘 때 부담 종료.
- EXW는 매도인의 최소의무조건, DDP는 매도인의 최대의무조건
Ex) Unit Price: USD100/ pc DDP Tiroma's warehouset, Chicago, USA
(통관시의 제 비용과 관세는 매도인이 부담하지만 통관시 수입신고의무자는 매수인임)
제 6장 인코텀즈 (Incoterms 2010) - Ⅱ
1. 해상 및 내수로 운송에서만 사용되는 조건
(1)선측인도조건(Free Alongside Ship, FAS)
"Free Alongside Ship" means that the seller delivers when the goods are placed the vessel nominated by the buyer at the named port of shipment. The risk of loss of or damage to the goods passes when the goods are alongside the ship, and the buyer bears all costs from that moment onwards.
- 매도인은 항구까지의 내륙운임과 선측까지의 부두운임 부담
- 선측에서 본선에 적재되는 선적비용은 매수인의 부담 – 물품이 컨테이너에 적입된 경우 FCA가 사용 되야 함.
- 지정선적항에서 본선의 선측에 물품을 인도할 때 매도인의 위험과 비용부담 종료
1)수출입통관절차: 매도인 수입절차: 매수인
Ex) Unit Price: USD100 per ton FAS Busan Prot pier 2, Korea(매도인이 부산항 제2부두의 매수인이 지정한 운송인에게 물품을 인도하는 비용까지를 부담)
(2)본선인도조건(Free On Board, FOB)
"Free on Board" means that the seller delivers the goods on board the vessel nominated by the buyer at the named port of shipment or procures the goods already so delivered. The risk of loss of or damage to the goods passes when the goods are on board the vessel, and the buyer bears all costs from that moment onwards.
FOB는 컨테이너화물과 같이 물품이 본선에 적재되기 전에 운송인에게 인도되는 경우에는 적절하지 않다. 이러한 경우에는 FCA규칙이 적용.
- 실무적으로 CIF와 함께 가장 많이 쓰이는 조건. 매수인이 지정한 선박의 갑판상에 물품을 인도할 때 매도인의 물품에 대한 위험과 비용의무가 종료
- 선박의 지정과 운송계약체결권은 매수인에게 있다.
1)수출통관: 매도인 수입통관: 매수인
Ex) Unit Price: USD100/ pc FOB Busan Port, Korea.
(3)운임포함인도조건(Cost and Freight, CFR) FOB + 매도인의 지정목적항까지의 운임 부담
"Cost and Freight" means that the seller delivers the goods on board the vessel or procures the goods already so delivered. The risk of loss of or damage to the goods passes when the goods are on board the vessel. The seller must contract for and pay the costs and freights necessary to bring the goods to the named port of destination.
When CPT, CIP, CFR, or CIF are used, the seller fulfils its obligation to deliver when it hands the goods over to the carrier in the manner specified in the chosen rule and not when the goods reach the place of destination.
- 매도인은 해상운송계약을 체결하고 운임을 부담함과 동시에 물품의 수출통관을 해야 하며 또 통상의 운송서류를 지체 없이 매수인에게 제공해야 한다. – CFR을 복합운송으로 변경할 때는 CPT조건으로 대체 가능
Ex) Unit Price: USD100/ pc CFR Singapore
(4)운임,보험료포함 인도조건(Cost, Insurance and Freight, CIF) CFR + 해상보험료
"Cost, Insurance and Freight" means that the seller delivers the goods on board the vessel or procures the goods already so delivered. The risk of loss of or damage to the goods passes when the goods are on board the vessel. The seller must contract for and pay the costs and freight necessary to bring the goods to the named port of destination.
The seller also contracts for insurance cover against the buyer's risk of loss of or damage to the goods during the carriage.
- 보험계약을 체결할 때 보험계약자와 피보험자가 모두 매도인으로 동일. 그러나 선적 후에는 보험증권에 배서하여 보험금청구권리를 매수인에게 양도하므로 최종적인 피보험자는 매수인으로 달라진다.
- CIF조건을 복합운송으로 변경할 때는 CIP로 대체할 수 있다.
출처 : 퍼펙트 국제무역사(김현수 저)
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